گاتها
لغتنامه دهخدا
گاتها. (اِخ) کهنهترین و مقدسترین قسمت اوستا گاتها
میباشد که در میان یسنا جای داده شده است در خود اوستا «گاثا» و در پهلوی «گاس» آمده
و جمع آن «گاسان» میباشد و «گاسانیک» ترکیبِ صفتی آن است یعنی مربوط به گاتها. در
پهلوی نیز بطور خصوصی هر فرد از اشعار گاتها را (گاس) گویند در سانسکریت هم این کلمه
گاثا میباشد. در کتب مذهبی بسیار کهن برهمنی و بودایی، گاتا عبارت است از قطعات منظومی
که در میان نثر باشد. گاثای اوستا نیز اصلاً چنین بوده است و به مناسبت موزون بودن
است که بخش مزبور، گاتها (یعنی سرود و نظم و شعر) نامیده شده است.
از زمان بسیار قدیم، ایرانیان گاثا را از سخنان فرخندهی خود وَخشوُر زرتشت سپنتمان میدانستند لذا احترامی خاص برای آن قائل بودند ولی تحقیقات دانشمندان مانند «میه» ثابت کرده است که همهی سرودهای گاثها از زرتشت نیست و از آن میان برخی پرداختهی نخستین پیروان او میباشد. در اوستای عهد ساسانیان گاتا در سر نخستین نَسک گاسانیک که موسوم بود به ستوتیَشت جای داشت. در یسنای ۵۷ بند ۸ آمده: «ما میستائیم فرخنده سروش را، کسی که نخستین بار پنج گاتهای زرتشت سپنتمان مقدس را بسرود. کلیهی گاتها ۱۷ هائتی (فصل) است و شامل ۲۳۸ قطعه و ۸۹۶ بیت و ۵۵۶۰ کلمه میباشد. این اشعار قدیمترین آثاری است که از روزگار پیشین برای ما تا امروز باقیمانده است. گاتها از حیث صرف و نحو و زبان و فکر با دیگر قسمتهای اوستا فرق دارد و نیز بسا لغاتی که در آن استعمال شده در دیگر بخشها نیامده و مطابق آنها را در قدیمترین کتب مذهبی برهمنان باید جست. گاتها روزی جزو کتاب بسیار بزرگی بوده و لابد همان است که مورخ یونانی «هرمیپوس» از آن سخن رانده است. نظر بمعنی گاتها در کتب برهمنان و بودائیان، گاتهای اوستا را نیز باید در قدیم جزو مطالب منثوری تصور کرد که امروز در دست نیست. برای آنکه مطالب را مختصر کرده به شکلی درآورند که مردم بتوانند به حافظه بسپرند متوسل به شعر میشدند. این طرز نگارش بویژه در میان اقوام هند و اروپائی متداول بوده است. گاتهای اوستا شامل پنج قسمت است و بمنزلهی پنج کتاب اسفار تورات است که یهودیان آنها را از خود موسی، دانسته احترام خاصی برای آنها منظور دارند. نخستین موسوم است به «اهنود»، دوم موسوم است به «اشتود»، سوم به نام «سپنتمد»، چهارم موسوم به «وهوخشتر» و پنجمین گاتها به «وهشتواشت» نامزد است. (مزدیسنا، دکتر معین صص ۱۲۷ - ۱۲۸). و رجوع به گاتهای پورداود شود. کریستن سن در فصل سوم (آئین زردشتی دین رسمی کشور) نویسد: که هر ماه سی روز است. که نام آنها مأخوذ از اسامی ایزدان است. هفت روز اول ماه بترتیب بنام اوهرمزد و شش امهراسپندان نامیده میشود؛ بعد از ماه آخر پنج روز اندر گاه (خمسهی مسترقه) بر ۳۶۰ روز سال اضافه میکردند و هر یک از این پنج روز را به نام یکی از گاتاهای پنجگانه میخواندند. (ترجمهی ایران در زمان ساسانیان ص ۱۱۰).
از زمان بسیار قدیم، ایرانیان گاثا را از سخنان فرخندهی خود وَخشوُر زرتشت سپنتمان میدانستند لذا احترامی خاص برای آن قائل بودند ولی تحقیقات دانشمندان مانند «میه» ثابت کرده است که همهی سرودهای گاثها از زرتشت نیست و از آن میان برخی پرداختهی نخستین پیروان او میباشد. در اوستای عهد ساسانیان گاتا در سر نخستین نَسک گاسانیک که موسوم بود به ستوتیَشت جای داشت. در یسنای ۵۷ بند ۸ آمده: «ما میستائیم فرخنده سروش را، کسی که نخستین بار پنج گاتهای زرتشت سپنتمان مقدس را بسرود. کلیهی گاتها ۱۷ هائتی (فصل) است و شامل ۲۳۸ قطعه و ۸۹۶ بیت و ۵۵۶۰ کلمه میباشد. این اشعار قدیمترین آثاری است که از روزگار پیشین برای ما تا امروز باقیمانده است. گاتها از حیث صرف و نحو و زبان و فکر با دیگر قسمتهای اوستا فرق دارد و نیز بسا لغاتی که در آن استعمال شده در دیگر بخشها نیامده و مطابق آنها را در قدیمترین کتب مذهبی برهمنان باید جست. گاتها روزی جزو کتاب بسیار بزرگی بوده و لابد همان است که مورخ یونانی «هرمیپوس» از آن سخن رانده است. نظر بمعنی گاتها در کتب برهمنان و بودائیان، گاتهای اوستا را نیز باید در قدیم جزو مطالب منثوری تصور کرد که امروز در دست نیست. برای آنکه مطالب را مختصر کرده به شکلی درآورند که مردم بتوانند به حافظه بسپرند متوسل به شعر میشدند. این طرز نگارش بویژه در میان اقوام هند و اروپائی متداول بوده است. گاتهای اوستا شامل پنج قسمت است و بمنزلهی پنج کتاب اسفار تورات است که یهودیان آنها را از خود موسی، دانسته احترام خاصی برای آنها منظور دارند. نخستین موسوم است به «اهنود»، دوم موسوم است به «اشتود»، سوم به نام «سپنتمد»، چهارم موسوم به «وهوخشتر» و پنجمین گاتها به «وهشتواشت» نامزد است. (مزدیسنا، دکتر معین صص ۱۲۷ - ۱۲۸). و رجوع به گاتهای پورداود شود. کریستن سن در فصل سوم (آئین زردشتی دین رسمی کشور) نویسد: که هر ماه سی روز است. که نام آنها مأخوذ از اسامی ایزدان است. هفت روز اول ماه بترتیب بنام اوهرمزد و شش امهراسپندان نامیده میشود؛ بعد از ماه آخر پنج روز اندر گاه (خمسهی مسترقه) بر ۳۶۰ روز سال اضافه میکردند و هر یک از این پنج روز را به نام یکی از گاتاهای پنجگانه میخواندند. (ترجمهی ایران در زمان ساسانیان ص ۱۱۰).
گفتارهای دیگر:
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
نظرتان درباره این پست را به اشتراک بگذارید.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.